arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۷۹۷۲
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۲۳ - ۲۶ مهر ۱۳۹۸

یادداشت‌های روزانه اعتمادالسلطنه؛ دوشنبه، ۵ شهریور ۱۲۶۲:  امین‌السلطان هفت روز است مرده و جنازه او بی‌غسل و کفن عفونت برداشته

بعد از ناهار کاغذی از رکن‌الدوله رسید که در جوف [ضمیمه] او تلگرافی از سبزوار بود که امین‌السلطان۱ هفت روز است مرده است و جنازه او بی‌غسل و کفن در داورزن افتاده عفونت برداشته. شاه که همان روز اول مطلع بود عمدا بنا بر مصلحتی خود را به نادانی زده بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 امین‌السلطان هفت روز است مرده و جنازه او بی‌غسل و کفن عفونت برداشته

پس از انتشار خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی، «انتخاب» قصد دارد این بار بخش های گزیده ای از خاطرات دیگر شخصیت های مهم و تاثیرگذار کشور را روزانه، مرور و منتشر کند

به گزارش انتخاب، در خاطرات اعتماد السلطنه آمده است:

امروز صبح به درخانه [دربار]رفتم. در سر ناهار بودم. شاه فرمود: جایی نروم. عرض کردم درخانه ناهار به ما‌ها نمی‌دهند سهل است، آب خوردن هم نمی‌دهند. شاه متغیر شدند. به ملیجک سپردند که متوجه من باشد. ناهار را درخانه خوردم. بعد از ناهار کاغذی از رکن‌الدوله رسید که در جوف [ضمیمه] او تلگرافی از سبزوار بود که امین‌السلطان۱ هفت روز است مرده است و جنازه او بی‌غسل و کفن در داورزن افتاده عفونت برداشته. شاه که همان روز اول مطلع بود عمدا بنا بر مصلحتی خود را به نادانی زده بود. امین‌السلطنه را خواستند با او خلوت کردند. بعد به اردوی نظامی تشریف بردند. با حضور سردار روس سوق عسکر دادند و نشان تمثال به ژنرال داده شد. در مراجعت دست‌خطی نوشتند و نزد عضدالملک فرستادند. بعد از تمجید زیاد از خدمات امین‌السلطان مرحوم لقب امین‌السلطانی و مناصب او را تماما به امین‌الملک دادند. منزل که آمدم ایلخانی بجنورد یک قطار شتر به جهت من فرستاده بود.

پی‌نوشت
۱- آقا محمدابراهیم ارباب ملقب به امین‌السلطان از درباریان گرجی ایران در دوران ناصرالدین‌شاه، وزیر داخله دربار و پدر میرزاعلی‌اصغر اتابک بود.

نظرات بینندگان